Värme

Värme

måndag 25 juni 2012



Okej då var man tillbaks från ridskolan och utsläpp insläpp av hästar. Var man blöt som en hund när man kom hem eller. Att man var , men det var ändå rätt så mysigt får jag nog tycka. Stor grabben var med och lilltjejen låg och sov i bilen. Trots allt regn så gav detta mig mer än vad hela dagen på jobbet gjorde, är man uttråkad då eller behöver jag semester?

Gjorde middag idag som fick 5 möjliga stjärnor av barnen. Så jag tänkte dela med mig av recptet som jag kom på bara så där. jag kallar det för................



Baconinlindadfetaostkyckling (ska vara ett ord)

Grejor som behövs

1 gäng kycklingar, finns inte det så funkar en påse frusen kycklingfileer
1 nygjord feta ost och finns inte det så funkar ica handlarens tex
1 gris typ Särimer, men finns inte han att tillgå så funkar ett paket bacon eller två
1 kg nypotatis
litta pumpakärnor
några nyplockade tomater
lite kryddor av typ timotej och dragon (torkade sådan )
en nypa salt
Dijonsenap (skall vara dijon)
lite soja
grädde
riven ost (gärna lagrad präst)
buljontärning
 ja det var väl allt

Börja med att sätt på ugnen på 225 grader , klyfta nypotatisen och sen in med dem i ugnen krydda med salt och timotej. Dela de nyplockade tomaterna och låt dem joina nypotatisen. Släng på lite salt och olja. medans potatisen står och gosar tills sig i ugnen så ta kykclingfileerna och dela mitt av. Snitta dem sedan så att du kan förpreppa dem med mycket feta ost (väldigt gott). Efter du har förpreppat dem med fetaosten tar du baconen och lindar runt dem. Sen in ,med detta i ugnen. Allt som allt bör detta vara inne en halvtimme eller tills det är klart ;-)

Nu över till såsen och där behöver du en kastrull så klart. Ta fram detta enkla redskap sätt på spisen och häll i lite vatten, ta sen buljongtärningen och låt det koka upp. Ta en klick dijonsenap rör runt ,i med en rejäl skvätt grädde. Rör runt lite till så att du känner hur stark den blir. I med den torkade dragonen och sojan för att få lite färg och smak. Tillsätt med lite salt om det behövs.

När allt är klart i ugnen så tar du ut det och lägger upp på ett serveringsfat. Ta då den rivna osten och lägg över så att den smälter och vips pips så har vi kycklingen med det långa ordet :-)

Ps. Man kan komplettera med lite sallad till detta.


Bon apetit :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar