Värme

Värme

tisdag 20 december 2011

Vet ni ... jag har kommit på det. Jag har seperationsångest ... bigtime att jag har. jag har ångest för att 2011 håller på att ta slut och att jag inte riktigt har koll på läget. Jag kom på detta idag när jag satt på mitt arbete och mumlade i min tysthet "saker och ting förändras, saker och ting förändras".
Men så klart det gör, de förändras bigtime och vad hade livet varit om det inte hade gjort det. Statiskt och konstant och hur roligt hade det varit, inte så värts kan tänkas.Förändring gör så att man utvecklas helt enkelt.

Nej problemet med mig är att jag är / har varit en person som gärna har sett tillbaks på den braiga tiden (jag vet det heter inte så ;-)...) och trott att den skulle komma tillbaks. Men det gör den inte för livet upprepar sig aldrig två gånger. Det är som med vattendroppar, där finns aldrig en droppe som går i samma spår som den första. Jag har levt mycket i det förgångna, missat att leva i nuet till viss del och märkt att jag har varit smått förskräckt att kika in i framtiden. Eftersom jag har absolut inte vetat hur den ser ut. Men det är väl just det man måste göra. Man måste inse att man inte kan leva i det förflutna och tro att allt skall vara bra. Gunga omkring på ett bananskal och bara tänka "ja det här är rätt så bra". Nej för gör man det ja då missar man det som är nu... man missar att leva helt enkelt.

Själv för min del så kommer 2012 till att vara en av de år som det sker mest i hela mitt liv. Jag kommmer till att flytta... från landet och in till stan. Från gamla vänner och grannar till helt nya människor och miljöer. Kommer till att stifta nya bekantskaper och kommer kanske till att få nya intressen. Förutom flytten som bara det känns som om man skall flytta till andra sidan jordklotet så kommer jag antagligen byta jobb innan 2012 är slut om jag får som jag vill. det är nog bland det största jag gjort på länge. Från ett jobb med fasta rutiner , där man har sina arbetskollegor, sina mål, sin arbetsplats. Till en helt ny situation där det kommer till att ställas helt nya krav, du träffar helt nya kolleger och du har helt nya andra mål. Förutom nya kolleger så inser man att man kommer antagligen till att missta alla sina gamla kolleger och antagligen aldrig se dem igen...och ja det känns lite konstigt. Som jag sa, saker och ting förändras ...och det utan att du kan göra något åt det. Amor Fati... älska ödet, ja det får man nog göra för ödet är hårt och smärtfullt ibland. Ungefär som du tar en dunkudde, doppar den i vatten, lägger den i frysen och sen är det någon som drämmer till dig med den när den är frusen ... ja så hårt och brutalt uppvaknande kan man få ibland och ibland behöver man det för att vakna och öppna ögonen.

Så ja jag får nog göra lite som jag säger till andra att lev i nuet och skit i det som har varit. Inte att man skall glömma det som varit men kanske ta ett nytt papper när det andra är färdigklottrat. Ta lärdom av det som har varit för att använda i din framtid. Unna dig att njuta av de goda saker som du har upplevt MEN missa aldrig längre att finnas här och nu och ha siktet inställt på framtiden. Våga öppna dörrar som du tror är stängda och titta lite in i framtiden och skulle du klämma dig om dörren slår igen ... ja va F-n det finns ju pålster :-) och livet stannar ju inte upp för det. Ta lärdom av det som var mindre bra för att ev kunna göra bättre nästa gång. För man finns ju bara här och nu helt enklet

... ehh och ja glömde jag och säga att jorden kommer till att gå under 2012... i alla fall om man skall tro mayaindianerna och Hollywod.

Neee nu är det kväll, en rätt bra och skön kväll får jag säga. Sååå ja , jag lär väl kika in i morgon oxå kan tänkas. Ha det bäst allesammans :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar